Goboken

Hur blir man egentligen förtjust i böcker?

-Gunn Helen Ofstad

Hur blir man egentligen förtjust i böcker?

-Gunn Helen Ofstad

Du kanske har hört att det är bra för barns utveckling att bli lästa för. Att de utvecklar sitt språk och att de blir empatiska eftersom de lär sig att känna empati med andra. Och det är ju sant. Men vad är det som gör att vissa barn älskar böcker mer än andra?  

Svaret hittar vi i hemmet. Barn som älskar böcker blir lästa för oftare än andra. Innan vi hade mobiltelefoner och surfplattor var det barnböcker som kom fram när föräldrarna ville skapa en mysig stund för sitt barn, eller vid läggdags. Nu visar forskning att 1 av 3 föräldrar med barn i förskoleåldern inte läser tillsammans med dem. Det är synd, eftersom barn är beroende av sina föräldrar för att kunna ta sig in i den magiska värld som böcker kan vara. Att läsa böcker tillsammans med sina föräldrar är för barn först och främst förknippat med mys, en stund då man stänger allt annat ute och upptäcker nya saker tillsammans.  

Alla dessa lässtunder – vid läggdags, en lugn söndagsmorgon, i väntrummet, ombord på en färja eller var som helst – blir små guldstunder och nya upplevelser av läsglädje. Det är det som gör ditt barn till en läsare – fina minnen av att läsa tillsammans med dig.   

Barn är olika. Vissa finner genast ro i en bok, medan andra kräver att vi gör boken spännande för att locka dem till en lässtund. Att skapa en förväntan inför boken med att ställa frågor är ett bra sätt att skapa engagemang: ”Jag undrar vad ABC-klubben hittar på den här gången?” När läsningen börjar är det också en bra idé att vara öppen för frågor. Ta er tid att prata om vad som händer i boken så får ditt barn dessutom en hel del språkträning på köpet.   

Barn älskar att läsa samma bok om och om igen, även långt efter att de vuxna har slutat. Det har ett stort värde, eftersom en bra bok ger möjlighet att prata om många olika ämnen. Det ena samtalet är aldrig detsamma som det andra. Ett annat litet tips – försök avsluta läsningen innan barnet blir uttråkat. Det är bättre att sluta läsa och säga att man läser färdigt en annan dag än att avsluta när barnet redan har tappat intresset. Det är helt okej att ha korta läspass också.  

Så varför är vi så måna om att våra barn ska älska böcker och älska att läsa? Böcker ger våra barn mycket, de får möta världen genom berättelser och bilder, förundras, uppleva fina, sorgliga, roliga och spännande historier i trygghet tillsammans med dig. Som föräldrar vill vi ge våra barn bästa möjliga förutsättningar för en bra barndom och framtid, och att kunna läsa och skriva är viktigt för deras utbildning och senare liv. 

Forskning visar att barn som blir lästa för och fortsätter att läsa på egen hand har ett försprång när det gäller utbildning. Det är framför allt tre aspekter av läsningen som är viktiga:  

  1. I böckerna stöter barnen på ord som vi sällan använder i vardagen. När du pratar med ditt barn om de nya ord som ni stöter på i böckerna får barnet en god förståelse för dem. Det har fått ett nytt ord i sitt ordförråd. Detta är viktigt när barnet ska förstå språk och text.  
  2. När vi läser med barnen får de möta bokstäverna. Vi kan använda ett läsfinger och följa med i texten så att barnen kan se bokstäverna bli till ord när vi läser högt. Vi kan också prata om bokstäverna. Visste du att barn i genomsnitt kan 18 bokstäver när de börjar skolan? 
  3. Den sista aspekten av läsning handlar om språkljud. När barnen lär sig att bokstäver har olika ljud och att vi kan kombinera bokstäver till olika ord måste de kunna höra ljuden som orden består av. Vi kan också leka med ljuden i ordet. Mus kan bli till hus om vi byter bara ut ett ljud. 

Allt detta får barnet ”hemlig” träning i när ni läser böcker tillsammans. Det bästa av allt är att allt detta sker samtidigt som ni har roligt tillsammans.  

 

Gunn Helen Ofstad 

Ofstad är ämneskonsult för bokserien ABC-klubben. Hon är universitetslektor i läsvetenskap och specialpedagogik vid Nasjonalt Lesesenter vid Universitetet i Stavanger.